Bil | Risktvåan

Risktvåan sker på trafikövningsplats och handlar om hastighet, säkerhet samt körning under särskilda förhållanden. Utbildningen är obligatorisk och bör – till skillnad från Riskettan – avhandlas sent under elevens körkortsutbildning.
Pris: 2 350 kr
Bokning: Kontakta oss för bokning
Kommande tillfällen: Se nedan

Riskutbildning del två för bil

På ”halkan” får eleven utmana naturkrafterna i olika väglag och hastigheter för att upptäcka såväl sina egna som fordonets begränsningar. Eleven delges också kunskaper om typiska olyckssituationer och insikt i hur man undviker riskabla beteenden.

Östra trafikskolan kör Risktvåan på klassiska halkbanan Stora Holm på Hisingen. Stora Holm är Västsveriges största och mest kompletta trafikövningsplats. Samling sker på plats och utbildningen varar cirka 4 timmar. Tänk på att du under dagen kommer att befinna dig såväl inomhus som utomhus. Du kan läsa mer om Stora Holm här!

Normalt kör vi kursen förmiddag vardag, huvudsakligen fredagar. Risktvåan är giltig 5 år från kursdatum.

Anmälan

Vi bokar endast elever som fått godkänt av våra lärare att utföra Risktvåan, så har du inte tidigare kört med oss — ta en första lektion för att visa att du är redo så är du varmt välkommen att delta i Risktvåan i vår regi! Avgiften ska som regel betalas en vecka före kursen. Kursanmälan är bindande och ingen återbetalning av kursavgiften sker vid uteblivande eller avbokning av bokad kurs. Eventuell ombokning till annat kursdatum måste ske senast kl. 13 dagen före bokad kurs.

Trafikövningsplatsen

Stora Holm Trafikövningsplats ligger på Holmvägen 55 på Hisingen, Göteborg. Från Tuvevägen och Hisingsleden är det skyltat mot Stora Holm. Använder du GPS eller kör via Google Maps, så slå in adressen Holmvägen 55. Det är skyltat mot Stora Holm Trafikövningsplats vid deras infart på Holmvägen.

Kollektivtrafik

Information om kollektivtrafikens resor till Stora Holm finns i appen Västtrafik To go. Deras hållplats heter Trafikövningsbanan. Följ skyltarna och när du kommer innanför grindarna fortsätter du rakt fram där du ser deras gråa hus som är märkt med NTF Väst och Stora Holm Trafikövningsplats. Här ligger deras reception, där du anmäler dig